Islam in all languages of the world الإسلام بكل لغات العالم

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Islam in all languages of the world الإسلام بكل لغات العالم

لا اله الا الله محمد رسول الله

:
» ما يتداعى الكبار و الصغار بفعله ببلادنا يوم الثلاثاء القادم , أقول لهم : اتقوا الله
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 24, 2011 4:51 pm by hossam Masri

»  Muslims Majority in Europe Within 20 Years
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 24, 2011 11:01 am by hossam Masri

»  A Conversation with Ingrid Mattson
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 24, 2011 10:46 am by hossam Masri

»  القران الكريم Quran Mishary Alafasy
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Jan 23, 2011 2:27 am by hossam Masri

» صفحة الشيخ مشاري راشد العفاسي
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Jan 23, 2011 2:20 am by hossam Masri

» بر الوالدين طريقك إلى الجنة
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeFri Jan 21, 2011 1:57 am by hossam Masri

» مليار وأربعون مليون وتسعمائة وثلاثة وسبعون ألف وثمانمائة وأربعة وعشرون حسنة
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeFri Jan 21, 2011 1:43 am by hossam Masri

»  سمية علي الديب في برنامج علم القرآن على قناة أزهري
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 5:44 pm by hossam Masri

» قناة أزهرى برنامج علم القرآن الحقة
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 5:12 pm by hossam Masri

» تحزيرنرجوا من الأخوة الأعضاء في الفيس بوك
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 11:18 am by hossam Masri

» çocuk hafız sümeyye eldeb
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 11:08 am by hossam Masri

» çocuk hafız sümeyye eldeb
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 10:50 am by hossam Masri

»  Somaya Abdul Aziz Eddeb - Surat Al Shams
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 10:21 am by hossam Masri

»  Summaya Eddeb--Surah Al Fajr
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 10:12 am by hossam Masri

»  Blind Student Recites Quran
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 10:07 am by hossam Masri

»  Little Boy Recites Quran
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 10:01 am by hossam Masri

»  Solutions: How to Deal With the Quran
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 9:52 am by hossam Masri

»  Solutions: Being Dutiful to Parents
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 9:38 am by hossam Masri

»  Solutions: The Concept of Worship in Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 9:31 am by hossam Masri

»  Why a man can have four wives while a woman can not have more than one husband?
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 9:23 am by hossam Masri

»  Why a man can have four wives while a woman can not have more than one husband?
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 9:22 am by hossam Masri

» Misrepresentation and lies about the Qur'an
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 9:13 am by hossam Masri

»  Sh. Yusuf Estes' Advice to Muslims
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 8:49 am by hossam Masri

»  How does Islam say to deal with Non Muslims?
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 8:44 am by hossam Masri

»  Priests and Preachers enter Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 8:38 am by hossam Masri

» لا تعرض نفسك للفتنة
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Jan 18, 2011 8:12 am by hossam Masri

»  Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:46 pm by hossam Masri

» 7 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:43 pm by hossam Masri

» 6 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:40 pm by hossam Masri

» 5 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:38 pm by hossam Masri

» 4 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:35 pm by hossam Masri

» 3 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:32 pm by hossam Masri

» 2 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:27 pm by hossam Masri

» 1 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - Introduction - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 7:24 pm by hossam Masri

» Quran Subjects
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 2:34 am by hossam Masri

»  حج المرأة
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 15, 2011 2:19 am by hossam Masri

» تعريف الاسلام The definition of Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 12, 2011 4:50 pm by hossam Masri

» الوحدة الوطنيه في مصر المسلم والقبطى أخوه بوحدة الدم والأرض
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 2:37 pm by hossam Masri

» كيف كرم النبي محمد أقباط مصر
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 2:22 pm by hossam Masri

» الأرض المقدسة - حب الأقصى
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 11:29 am by hossam Masri

»  التيه - اليقين في الله
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 11:21 am by hossam Masri

»  قصة نبى الله موسى والخضر - قصص القرآن عمرو خالد
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 11:12 am by hossam Masri

»  قصة السيدة مريم - قصص القرآن عمرو خالد
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 10:59 am by hossam Masri

»  سيدنا يوسف وفتنة النساء- كنوز - عمرو خالد
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 10, 2011 10:53 am by hossam Masri

» قبل بدء الخلق- كنوز 1- عمرو خالد
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Jan 09, 2011 6:46 pm by hossam Masri

» قبل بدء الخلق- كنوز 1- عمرو خالد
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Jan 09, 2011 6:45 pm by hossam Masri

»  هل صوت المرأة عورة؟؟
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeThu Jan 06, 2011 3:31 pm by hossam Masri

»  (الإسلام بكل لغات العالم) Islam in all languages of the world
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:55 am by hossam Masri

» Islam Türkçe
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:50 am by hossam Masri

» Islam Nederlands
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:46 am by hossam Masri

» Islam Italiano
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:42 am by hossam Masri

» Islam Indonesia
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:40 am by hossam Masri

» Islam Français
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:38 am by hossam Masri

» Islam Español
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:35 am by hossam Masri

» Islam English
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:33 am by hossam Masri

» Islam Deutsch
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:30 am by hossam Masri

» Islam Bosanski
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:27 am by hossam Masri

» Islam Azərbaycanca
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 10:25 am by hossam Masri

» حتى لا تشتعل مصر
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 9:13 am by hossam Masri

»  Islam in Spanish - ISLAM EN ESPAÑOL 1/7
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 6:14 am by hossam Masri

»  رسالة لكل من تحب على الأنترنت رسالة هامة
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Jan 05, 2011 5:52 am by hossam Masri

»  A) The Quran on Human Embryonic Development:
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 03, 2011 6:59 pm by hossam Masri

» Some Basic Islamic Beliefs
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Jan 03, 2011 6:35 pm by hossam Masri

» Welcome to The Quran DVDWelcome to The Quran DVDWelcome to The Quran DVD
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Jan 02, 2011 4:44 pm by hossam Masri

»  learn an Arabic Language.
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Jan 02, 2011 4:33 pm by hossam Masri

»  Honey kills Bacteria that resist antibiotics
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 01, 2011 9:05 pm by hossam Masri

» انا مصرى ضد الارهاب ودعوه جماعيه
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Jan 01, 2011 8:40 pm by hossam Masri

»  ھۆججەت ئۇلىنىشى islamhouse
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 27, 2010 9:02 am by hossam Masri

»  ھۆججەت ئۇلىنىشى islamhouse
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 27, 2010 9:02 am by hossam Masri

» روزا ھەققىدە 70 مەسىلە
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 27, 2010 8:56 am by hossam Masri

» پەزىلەتلىك شەيخ مۇھەممەد سالىھ ئەلمۇنەججىد
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 27, 2010 8:52 am by hossam Masri

» The Right Creed from the Book and the Sunnah
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 27, 2010 8:35 am by hossam Masri

»  موقع العفاسي Site .alafasy
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 27, 2010 4:00 am by hossam Masri

»  Relief through Supplication
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Dec 26, 2010 6:23 pm by hossam Masri

»  )))))Huda TV
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Dec 26, 2010 6:05 pm by hossam Masri

» نعمة الإيمان
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Dec 25, 2010 4:09 pm by hossam Masri

» سيرة مصعب بن عمير رضي الله عنه
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Dec 25, 2010 3:21 pm by hossam Masri

»  رساله الي ارهابي
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeFri Dec 24, 2010 10:36 pm by hossam Masri

»  محمد رسول الله صل الله عليه وسلم
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeWed Dec 22, 2010 12:43 am by hossam Masri

» جسم الإنسان فى القرآن
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Dec 21, 2010 11:15 am by hossam Masri

» لأعمال التي تدخل صاحبها النار؛؛أسماء المبشرون بالنار .
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeTue Dec 21, 2010 8:06 am by hossam Masri

» Insha Allah
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 5:53 pm by hossam Masri

»  LOVE IN ISLAM
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 5:34 pm by hossam Masri

»  Islam is the way of life for those who believe in God and want to live a life in worship and obedience to none but God.
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 4:42 pm by hossam Masri

»  CNN Reports: Powerball is Fireball
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 4:25 pm by hossam Masri

» NO ALCOHOL, ABSOLUTELY AND POSITIVELY! لا الكحول، تماما وبشكل إيجابي!
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 4:08 pm by hossam Masri

» The Islamic Wills الوصايا الإسلامية
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 4:02 pm by hossam Masri

» العلاقة بين الوالدين والطفل في الإسلام Parent-Child Relationship in Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 3:58 pm by hossam Masri

» Family - Basis for Society
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 3:43 pm by hossam Masri

»  الطريق الروحي للإسلام The Spiritual Path of Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 3:21 pm by hossam Masri

» Social System of Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 3:02 pm by hossam Masri

» The Islamic Concept of Life
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 2:50 pm by hossam Masri

» Parent-Child Relationship in Islam
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 2:33 pm by hossam Masri

» Translation of the meaning of the Holy Quran in Russian Language - Al-Fatiha and Chapter Amma
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeMon Dec 20, 2010 12:26 am by hossam Masri

» هل اقتبس القران من كتب اليهود والنصاري
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSun Dec 19, 2010 6:55 pm by hossam Masri

» دوعاو ئه‌ذكارو ئاداب بۆ منداڵان له‌ سوننه‌تی صه‌حیحی پێغه‌مبه‌رمان صلى الله عليه وسلم
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Dec 18, 2010 5:42 pm by hossam Masri

» دوعاو ئه‌ذكارو ئاداب بۆ منداڵان له‌ سوننه‌تی صه‌حیحی پێغه‌مبه‌رمان صلى الله عليه وسلم
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Dec 18, 2010 5:40 pm by hossam Masri

» حوكمی له‌به‌ركردنی جل وبه‌رگ كه‌ وێنه‌ی تێدایه‌
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Dec 18, 2010 5:26 pm by hossam Masri

» لێكۆڵینه‌وه‌یه‌كی فقهی سه‌باره‌ت به‌ڕۆژووی مانگی شه‌عبان
شعيب عليه السلام I_icon_minitimeSat Dec 18, 2010 5:18 pm by hossam Masri

عدد الزوار

شعيب عليه السلام Labels=0

    شعيب عليه السلام

    hossam Masri
    hossam Masri
    مدير المنتدي The administrator
    مدير المنتدي  The administrator


    عدد المساهمات : 1414
    نقاط : 4057
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 2010-06-18
    الموقع : https://islam2110.yoo7.com

    شعيب عليه السلام Empty شعيب عليه السلام

    Post by hossam Masri Thu Jul 01, 2010 12:49 am

    شعيب عليه السلام

    نبذة:

    أرسل شعيب إلى قوم مدين وكانوا يعبدون الأيكة وكانوا ينقصون المكيال والميزان ولا يعطون الناس حقهم فدعاهم إلى عبادة الله وأن يتعاملوا بالعدل ولكنهم أبوا واستكبروا واستمروا في عنادهم وتوعدوه بالرجم والطرد وطالبوه بأن ينزل عليهم كسفا من السماء فجاءت الصيحة وقضت عليهم جميعا.

    سيرته:

    دعوة شعيب عليه السلام:

    لقد برز في قصة شعيب أن الدين ليس قضية توحيد وألوهية فقط، بل إنه كذلك أسلوب لحياة الناس.. أرسل الله تعالى شعيبا إلى أهل مدين. فقال شعيب (يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَـهٍ غَيْرُه) نفس الدعوة التي يدعوها كل نبي.. لا تختلف من نبي إلى آخر.. لا تتبدل ولا تتردد. هي أساس العقيدة.. وبغير هذه الأساس يستحيل أن ينهض بناء.

    بعد تبيين هذا الأساس.. بدأ شعيب في توضيح الأمور الاخرى التي جاءت بها دعوته (وَلاَ تَنقُصُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّيَ أَرَاكُم بِخَيْرٍ وَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ) بعد قضية التوحيد مباشرة.. ينتقل النبي إلى قضية المعاملات اليومية.. قضية الأمانة والعدالة.. كان أهل مدين ينقصون المكيال والميزان، ولا يعطون الناس حقهم.. وهي رذيلة تمس نظافة القلب واليد.. كما تمس كمال المروءة والشرف، وكان أهل مدين يعتبرون بخس الناس أشياءهم.. نوعا من أنواع المهارة في البيع والشراء.. ودهاء في الأخذ والعطاء.. ثم جاء نبيهم وأفهمهم أن هذه دناءة وسرقة.. أفهمهم أنه يخاف عليهم بسببها من عذاب يوم محيط.. انظر إلى تدخل الإسلام الذي بعث به شعيب في حياة الناس، إلى الحد الذي يرقب فيه عملية البيع والشراء. قال: (وَيَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ) لم يزل شعيب ماضيا في دعوته.. ها هو ذا يكرر نصحه لهم بصورة إيجابية بعد صورة النهي السلبية..إنه يوصيهم أن يوفوا المكيال والميزان بالقسط.. بالعدل والحق.. وهو يحذرهم أن يبخسوا الناس أشيائهم.

    لنتدبر معا في التعبير القرآني القائل: (وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ) كلمة الشيء تطلق على الأشياء المادية والمعنوية.. أي أنها ليست مقصورة على البيع والشراء فقط، بل تدخل فيها الأعمال، أو التصرفات الشخصية. ويعني النص تحريم الظلم، سواء كان ظلما في وزن الفاكهة أو الخضراوات، أو ظلما في تقييم مجهود الناس وأعمالهم.. ذلك أن ظلم الناس يشيع في جو الحياة مشاعر من الألم واليأس واللامبالاة، وتكون النتيجة أن ينهزم الناس من الداخل، وتنهار علاقات العمل، وتلحقها القيم.. ويشيع الاضطراب في الحياة.. ولذلك يستكمل النص تحذيره من الإفساد في الأرض: (وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ) العثو هو تعمد الإفساد والقصد إليه فلا تفسدوا في الأرض متعمدين قاصدين (بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ).. ما عند الله خير لكم.. (إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ).

    بعدها يخلي بينهم وبين الله الذي دعاهم إليه.. ينحي نفسه ويفهمهم أنه لا يملك لهم شيئا.. ليس موكلا عليهم ولا حفيظا عليهم ولا حارسا لهم.. إنما هو رسول يبلغهم رسالات ربه: (وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ) بهذا الأسلوب يشعر شعيب قومه بأن الأمر جد، وخطير، وثقيل.. إذ بين لهم عاقبة إفسادهم وتركهم أمام العاقبة وحدهم.

    رد قوم شعيب:

    كان هو الذي يتكلم.. وكان قومه يستمعون.. توقف هو عن الكلام وتحدث قومه: (قَالُواْ يَا شُعَيْبُ أَصَلاَتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاء إِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ) كان أهل مدين كفارا يقطعون السبيل، ويخيفون المارة، ويعبدون الأيكة.. وهي شجرة من الأيك حولها غيضة ملتفة بها.. وكانوا من أسوأ الناس معاملة، يبخسون المكيال والميزان ويطففون فيهما، ويأخذون بالزائد ويدفعون بالناقص.. انظر بعد هذا كله إلى حوارهم مع شعيب: (قَالُواْ يَا شُعَيْبُ أَصَلاَتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا)... ؟

    بهذا التهكم الخفيف والسخرية المندهشة.. واستهوال الأمر.. لقد تجرأت صلاة شعيب وجنت وأمرته أن يأمرهم أن يتركوا ما كان يعبد آباؤهم.. ولقد كان آباؤهم يعبدون الأشجار والنباتات.. وصلاة شعيب تأمرهم أن يعبدوا الله وحده.. أي جرأة من شعيب..؟ أو فلنقل أي جرأة من صلاة شعيب..؟ بهذا المنطق الساخر الهازئ وجه قوم شعيب خطابهم إلى نبيهم.. ثم عادوا يتساءلون بدهشة ساخرة: (أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاء) تخيل يا شعيب أن صلاتك تتدخل في إرادتنا، وطريقة تصرفنا في أموالنا.. ما هي علاقة الإيمان والصلاة بالمعاملات المادية؟

    بهذا التساؤل الذي ظنه قوم شعيب قمة في الذكاء.. طرحوا أمامه قضية الإيمان، وأنكروا أن تكون لها علاقة بسلوك الناس وتعاملهم واقتصادهم. هذه المحاولة للتفريق بين الحياة الاقتصادية والإسلام، وقد بعث به كل الأنبياء، وإن اختلفت أسماؤه.. هذه المحاولة قديمة من عمر قوم شعيب. لقد أنكروا أن يتدخل الدين في حياتهم اليومية، وسلوكهم واقتصادهم وطريقة إنفاقهم لأموالهم بحرية.. إن حرية إنفاق المال أو إهلاكه أو التصرف فيه شيء لا علاقة له بالدين.. هذه حرية الإنسان الشخصية.. وهذا ماله الخاص، ما الذي أقحم الدين على هذا وذاك؟.. هذا هو فهم قوم شعيب للإسلام الذي جاء به شعيب، وهو لا يختلف كثيرا أو قليلا عن فهم عديد من الأقوام في زماننا الذي نعيش فيه. ما للإسلام وسلوك الإنسان الشخصي وحياتهم الاقتصادية وأسلوب الإنتاج وطرق التوزيع وتصرف الناس في أموالهم كما يشاءون..؟ ما للإسلام وحياتنا اليومية..؟

    ثم يعودون إلى السخرية منه والاستهزاء بدعوته (إِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ) أي لو كنت حليما رشيدا لما قلت ما تقول.

    أدرك شعيب أن قومه يسخرون منه لاستبعادهم تدخل الدين في الحياة اليومية.. ولذلك تلطف معهم تلطف صاحب الدعوة الواثق من الحق الذي معه، وتجاوز سخريتهم لا يباليها، ولا يتوقف عندها، ولا يناقشها.. تجاوز السخرية إلى الجد.. أفهمهم أنه على بينة من ربه.. إنه نبي يعلم وهو لا يريد أن يخالفهم إلى ما ينهاهم عنه، إنه لا ينهاهم عن شيء ليحقق لنفسه نفعا منه، إنه لا ينصحهم بالأمانة ليخلوا له السوق فيستفيد من التلاعب.. إنه لا يفعل شيئا من ذلك.. إنما هو نبي.. وها هو ذا يلخص لهم كل دعوات الأنبياء هذا التلخيص المعجز: (إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ) إن ما يريده هو الإصلاح.. هذه هي دعوات الأنبياء في مضمونها الحقيقي وعمقها البعيد.. إنهم مصلحون أساسا، مصلحون للعقول، والقلوب، والحياة العامة، والحياة الخاصة.

    بعد أن بين شعيب عليه السلام لقومه أساس دعوته، وما يجب عليهم الالتزام به، ورأى منهم الاستكبار، حاول إيقاض مشاعرهم بتذكيرهم بمصير من قبلهم من الأمم، وكيف دمرهم الله بأمر منه. فذكرهم قوم نوح، وقوم هود، وقوم صالح، وقوم لوط. وأراهم أن سبيل النجاة هو العودة لله تائبين مستغفرين، فالمولى غفور رحيم.

    تحدي وتهديد القوم لشعيب:

    لكن قوم شعيب أعرضوا عنه قائلين: (قَالُواْ يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا) إنه ضعيف بمقياسهم. ضعيف لأن الفقراء والمساكيهم فقط اتبعوه، أما علية القوم فاستكبروا وأصروا على طغيانهم. إنه مقياس بشري خاطئ، فالقوة بيد الله، والله مع أنبياءه. ويستمر الكفرة في تهديهم قائلين: (وَلَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ) لولا أهلك وقومك ومن يتبعك لحفرنا لك حفرة وقتلناك ضربا بالحجارة.

    نرى أنه عندما أقام شعيب -عليه السلام- الحجة على قومه، غيروا أسلوبهم، فتحولوا من السخرية إلى التهديد. وأظهروا حقيقة كرههم له. لكن شعيب تلطف معهم.. تجاوز عن إساءتهم إليه وسألهم سؤالا كان هدفه إيقاظ عقولهم: (قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُم مِّنَ اللّهِ) يا لسذاجة هؤلاء. إنهم يسيئون تقدير حقيقة القوى التي تتحكم في الوجود.. إن الله هو وحده العزيز.. والمفروض أن يدركوا ذلك.. المفروض ألا يقيم الإنسان وزنا في الوجود لغير الله.. ولا يخشى في الوجود غير الله.. ولا يعمل حسابا في الوجود لقوة غير الله .. إن الله هو القاهر فوق عباده.

    ويبدو أن قوم شعيب ضاقوا ذرعا بشعيب. فاجتمع رؤساء قومه. ودخلوا مرحلة جديدة من التهديد.. هددوه أولا بالقتل، وها هم أولاء يهددونه بالطرد من قريتهم.. خيروه بين التشريد، والعودة إلى ديانتهم وملتهم التي تعبد الأشجار والجمادات.. وأفهمهم شعيب أن مسألة عودته في ملتهم مسألة لا يمكن حتى التفكير بها فكيف بهم يسألونه تنفيذها. لقد نجاه الله من ملتهم، فكيف يعود إليها؟ أنه هو الذي يدعوهم إلى ملة التوحيد.. فكيف يدعونه إلى الشرك والكفر؟ ثم أين تكافؤ الفرص؟ أنه يدعوهم برفق ولين وحب.. وهم يهددونه بالقوة.

    واستمر الصراع بين قوم شعيب ونبيهم.. حمل الدعوة ضده الرؤساء والكبراء والحكام.. وبدا واضحا أن لا أمل فيهم.. لقد أعرضوا عن الله.. أداروا ظهورهم لله. فنفض شعيب يديه منهم. لقد هجروا الله، وكذبوا نبيه، واتهموه بأنه مسحور وكاذب.. فليعمل كل واحد.. ولينتظروا جميعا أمر الله.

    هلاك قوم شعيب:

    وانتقل الصراع إلى تحد من لون جديد. راحوا يطالبونه بأن يسقط عليهم كسفا من السماء إن كان من الصادقين.. راحوا يسألونه عن عذاب الله.. أين هو..؟ وكيف هو..؟ ولماذا تأخر..؟ سخروا منه.. وانتظر شعيب أمر الله.

    أوحى الله إليه أن يخرج المؤمنين ويخرج معهم من القرية.. وخرج شعيب.. وجاء أمره تعالى:

    وَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مَّنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ (94) كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا أَلاَ بُعْدًا لِّمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ (94) (هود)

    هي صيحة واحدة.. صوت جاءهم من غمامة أظلتهم.. ولعلهم فرحوا بما تصوروا أنها تحمله من المطر.. ثم فوجئوا أنهم أمام عذاب عظيم ليوم عظيم.. انتهى الأمر. أدركتهم صيحة جبارة جعلت كل واحد فيهم يجثم على وجهه في مكانه الذي كان فيه في داره.. صعقت الصيحة كل مخلوق حي.. لم يستطع أن يتحرك أو يجري أو يختبئ أو ينقذ نفسه.. جثم في مكانه مصروعا بصيحة.
    hossam Masri
    hossam Masri
    مدير المنتدي The administrator
    مدير المنتدي  The administrator


    عدد المساهمات : 1414
    نقاط : 4057
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 2010-06-18
    الموقع : https://islam2110.yoo7.com

    شعيب عليه السلام Empty Re: شعيب عليه السلام

    Post by hossam Masri Sat Jul 03, 2010 9:52 am


    Shoaib peace be upon him

    Abstract:

    Send Shoaib to the people of the debtor and they worshiped the Grove and they discount the weights and measures are not giving people the right called them to worship God and deal justly, but they refuse and scorn and continued in their obstinacy and threatening him with stoning, expulsion and asked him to come down upon them a piece of the sky came Scream and found them all.

    Biography:

    Call Shuaib peace be upon him:

    Has emerged in the story of Jethro that religion is not the issue of unification and only deity, it is also a way of life of people .. Allaah sent Shoaib to the people of the debtor. He said Shoaib ("O my people worship Allah, you have no other god) the same call inviting each prophet .. No different than a prophet to another .. Does not change and do not hesitate. Is the basis of religion .. Without this foundation it is impossible to promote the building.

    After this clear basis .. Shoaib began to explain other things that came in the call (give not short measure and balance, I see you well and I fear for you the punishment on the ocean) after the issue of unification directly .. Prophet turns to the issue of daily transactions .. The issue of honesty and justice .. The people of the debtor detract weights and measures, not giving people the right .. A vice affecting the cleanliness of the heart and hand .. It also touches on Kamal chivalry and honor, and the people of the debtor are considered low mankind in their goods .. Some kind of skill in buying and selling .. The subtle give and take .. Then came the prophet, give them the perspective that this sordid and theft .. Understand them that he was afraid because of them from the torment on perimeter .. See the intervention of Islam, which sent Shoaib in people's lives, to the extent that watching the process of selling and buying. He said: (O my people, fulfilled measure and weight in justice, and wrong not mankind in their goods, nor do evil mischief in the land) is still in the Past Jethro call .. Here is a advised him to repeat them in a positive way after the image of the negative .. It is forbidden to address them to keep their weights and measures with justice .. Justice and right .. It warns them that their goods Ibouksoa people.

    To reflect on together in the Qur'anic expression that says: (and wrong not mankind in their goods) word thing, calling the moral and material things .. No it is not limited to the sale and purchase only, but entering the business, or personal behavior. And prohibition of unfair means text, whether the weight of injustice fruit or vegetables, or unfairly in the evaluation effort of people and businesses .. The injustice is common people in an atmosphere of life feelings of pain and despair and indifference, and the result is that people will be defeated from within, and the collapse of labor relations, and caused the values .. It is common disorder in life .. Therefore, complete the text warned of corruption in the land: (do not do evil in the land, working mischief) to trace this is deliberately intended to corruption and there is no mischief in the land deliberately intending (the rest of God's best for you) .. What is with Allah is better for you .. (If you are believers).

    After clearing between them and God, who invited him .. Disqualify himself understood, and it does not have anything to them .. Not been delegated to them not a keeper over them, nor guard them .. It is the messenger of the messages informing them of his Lord: (and I am not a keeper over you) to the present method is Shoaib his people that it is very, dangerous, and heavy .. As the consequence of spoiling them and leave them to the consequences alone.

    Reply folk Shoaib:

    He who speaks .. He was listening to his people .. He stopped talking and speaking his people: "(They said: O Shuaib Oslatk Americanize to leave what our fathers worshiped or the money to do what we want you to You Halim Rashid) owes the people of the infidels cut way, and intimidating passers-by, and worship the Wood .. A tree of Aloik Grove wrapped around it .. They were the worst treatment of people, underestimate the weights and measures and Itefvon them, and take the excess amount and pay Bnaqs .. After all this, see the dialogue with Shoaib: (They said: O Shuaib Oslatk Americanize to leave what our fathers worshiped) ... ?

    This light satire and ridicule appalled .. And Asthoal it .. I have dared to pray Shuaib, Gent and ordered him to tell them to leave what used to worship their parents .. The father was a worship of trees and plants .. Prayer and ordering that Shoaib worship God alone .. Any aggressive than Shoaib ..? Or let us say a prayer of any aggressive Shoaib ..? This logic, sarcasm Alhazi the rhetoric to the people of Prophet Shuaib .. And then returned asking amazingly ironic: (or do what we want in our money) Imagine you Scheib interfere in our prayers, and the way we act in our money .. What is the relationship between faith and prayer material transactions?

    This question, which he thinks people Shoaib summit in intelligence .. Posed in front of the issue of faith, and denied that they were unrelated to the behavior of people and treat them and their economy. This attempt to distinguish between the economic life of Islam, has sent all the prophets, but different .. His names Try this old life of the people Shuaib. I have denied that religion interferes in their daily lives, and their behavior and their economy and way of spending their money freely .. The freedom to spend money or Stone her to dispose of it or nothing to do with religion .. This is a freedom of the individual human .. This is his own money, who introduced the religion on this and that? .. This is to understand the people of Islam, which Shoaib was brought by Shuaib, which does not differ much or little understanding of many of the clans in our time which we live. What of Islam and human behavior and personal lives and the economic mode of production and distribution methods and behavior of people in their money as they wish ..? What to Islam and our daily lives ..?

    Then return to the ridicule and mockery by calling (You You are the good-Halim) if you are meek, any rational when I said what you say.

    Shoaib realized that his people make fun of him for the exclusion of religion in daily life .. Therefore be kind to them soothing his calling confident right with him, and overcome the cynicism does not Ipaliha does not stop then, and discussed .. Beyond ridiculous to seriously .. Understand them it is aware of the Lord .. He is a prophet knows that he does not want to forbid them disagreed with him, he did not forbid them for something to achieve the same sense of it, he did not advise them to vacate the Secretariat for its market to the benefit of manipulation .. It does nothing of that .. It is a prophet .. Here it is, summarizes them all the calls of the prophets of this miraculous summary: (The only want to fix what you can) that what he wants is to reform .. These are the calls of the prophets in its real meaning and depth of the remote .. They are peacemakers primarily reformers of the minds, hearts, and public life and private life.

    After Shoaib between peace be upon him based on his call to his people, and they must abide by it, and saw them arrogant, try Iikad reminders of their feelings before them, the fate of nations, and how God ordered him to destroy them. Reminded them of the people of Noah, and the people of Hood, and those who favor, and sodomites. And see them that the way to survive is to return to God repentant Islamists who Mstghafrin, Vamoly Forgiving, Most Merciful.

    Challenge and threat to people Shoaib:

    Shoaib turned away, but people were saying: (They said: O Shuaib tunnel is much what it says and unto us to see you weak) that he is weak Bmkieshm. Weak because of the poor and Almsakehm just followed him, but the elite arrogant and insisted on their insolence. It is a human scale is wrong, as the power but God, and God with the prophets. Continue to be guided their Kufra in saying: (and not for Rhtk Rjmnak and we loved you) but for your family and your people are being followed for you dug a hole and kill you beaten with stones.

    We believe that when he resided Shoaib - peace be upon him - the case for his people, they changed their style, which converted to the threat of ridicule. And demonstrated the fact despised him. But Scheib be kind to them .. Exceeded for insulting him and asked a question aimed to awaken the minds of: (said: O my people Orhti dearest to you from God) my naivety to them. Appreciate the fact they are abusing the powers that control to exist .. God alone is dear .. Were supposed to be aware of it .. Should not be evaluated human weight in the presence of non-God .. He does not fear to exist other than God .. Does not operate an account in the presence of the force was not God .. God is the Omnipotent over His slaves.

    It seems that the people are fed up with Shoaib Bsaib. He met the heads of his people. And entered a new phase of the threat .. First threatened him with death, time passes, he was threatened with expulsion from their village .. Jerh between displacement, and return to their religion and slurped that worship of trees and inanimate objects .. Shoaib understand them and that the question of his return in the issue of co-religionists can not even think about asking how their implementation. The God saved from co-religionists, how to return to them? It is he who invite them to the religion of monotheism .. How can they call to shirk and kufr? Where is the equality of opportunity? It invites them gently and Lynn love .. They are threatened with force.

    Continued conflict between people and their Prophet Shuaib .. Download the call against the heads and elders and rulers .. It seemed clear that there is no hope in them .. We have turned away from God .. Turned their backs on God. Shoaib shook off the hands of them. We have abandoned God, His Prophet and lied, and accused him of being bewitched and a liar .. Let him each and every one .. And wait for all is God.

    Loss of people Shoaib:

    The conflict has spilled into a challenge of a new color. Started demanding that they drop a piece of the sky if it was truthful .. They kept asking him for the punishment of Allah .. Where is ..? And how it is ..? Why the delay ..? Mocked him .. Shoaib and wait for the command of Allah.

    God inspired him to come out with them and the believers from the village .. Shoaib is out .. According to his interpretation of the meaning:

    And when he came, We saved Shu'aib and those who believe with him and took us to the mercy of those who wronged Shout prostrate in their homes by the morning (94) if he had not lived there dimension to a debtor, also perished Samood (94) (Hood)

    Is a cry of one .. Voice came to them from a cloud Ozlthm .. They might have exulted in the thought that it carries in the rain .. Then they were surprised to a great punishment is a great day .. It's over. Caught up in great cry made every one of them perched on his face in the place where he was at his home .. Shocked cry every creature alive .. He could not move or is being or hide or to save himself .. Perch in place Msruaa out by shouting. ][/color]

      Current date/time is Mon May 20, 2024 4:24 am