الدعوة الجهرية في مكةCall aloud in Mecca
October 2, 2010
After three full years of calling in secret the number of Muslims, about sixty of the men and women, has become impossible for the people of Mecca that the tide of Islam as a whole, especially if these Muslims of different tribes, and most of the supervision, here Allah permits U to the Holy Messenger r to recite the call.
كانت الدعوة الجهرية مرحلة جديدة من مراحل بدايات الدعوة الإسلامية، وفي بداية هذه المرحلة أعلن رسول الله r دعوته، بينما ظل المسلمون على سرّيتهم ما استطاعوا، فكان هذا تدرجًا واضحًا في طريق الدعوة. The call aloud a new phase of the beginnings of the Islamic faith, and announced the beginning of this phase of the Messenger of Allah r invitation, while the Muslims on the privacy of what they could, this was a fade to clear in the way of advocacy.
وكما أُمر الرسول r بالبلاغ، فقد أُمر أن يبدأ بأقربائه بالتحديد دونَ بقية الناس، وهذا نوع من التدرج في إيصال الدعوة للعالمين، إذ نزل قوله تعالى: { وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ } [الشعراء: 214] ، وقد أمره الله U بدعوة الأقربين. And also ordered the Prophet r consideration, ordered to begin his relatives in particular, without the rest of the people, and this kind of progression in the delivery of the invitation to the worlds, as the hostel says: (And warn your tribe, kin) [the poets: 214], has been ordered by God U invitation of kin.
جاءت الأوامر من الله U أن يوسّع الرسول r دائرة الدعوة، ويقوم بصيحة أعلى لدعوة قبيلته الكبيرة قريش بكل بطونها، فما كان من الرسول r إلاَّ أن صعد جبل الصفا فجعل ينادي: ” يَا بَنِي فِهْرٍ، يَا بَنِي عَدِيٍّ، يَا بَنِي هَاشِمٍ “. Came the command of God U to expand the Prophet r Department of invitation, and is out by shouting the top of the invitation of his tribe large Quraysh with all their bellies, what was the Prophet r but climbed Mount Safa and started shouting: “O Children of Fehr, son, Uday, son Hashim.” كل بطون قريش حتى اجتمعوا، فجعل الرجل إذا لم يستطع أن يخرج أرسل رسولاً لينظر ما الأمر، فجاء – كما يقول ابن عباس في رواية البخاري – أبو لهب وقريش، ومع كونهم يعلمون سلفًا أن النبيَّ r صادقٌ أمين إلا أنهم تراجعوا عن دعوته بل وحاربوها. All the stomachs of the Quraish even met, so one man if he could not come sent a messenger for the consideration of the matter, came – as Ibn Abbas narrated al-Bukhari – Abu flame and the Quraish, yet they know in advance that the Prophet r ratified the Secretary, but they have gone back on his call and even fought against.
لا ريب أن أهل مكة حاربوا الدعوة، ولم يؤمنوا بها للعيوب الأخلاقية والاجتماعية التي كانت فيهم، وأن أنفسهم لم تطِب لتصديق النبي r ؛ بسبب تقاليدهم وجبنهم والقبلية المتعصبة التي كانت فيهم، ذلك التعصب وتلك القبلية أو القومية هي من صفات الجاهلية، وكما كان الكِبر كان الخوف على المصالح والزعامة والرياسة سببًا من الأسباب الرئيسية لعدم دخولهم الإسلام، فالإسلام يعدل بين الناس ويسوي بينهم، وهو ما أرَّق بعضهم؛ فالعنجهة القرشية القديمة التي تمتّع بها القرشيون بين القبائل ستسحب منهم، ويتحول ذلك السيد صاحب الصوت الجهوري إلى مواطن عادي يضارع أخيه الذي يصغره مقامًا أو فقرًا، وكذا خوفهم على مصالحهم المالية خوفًا من الضياع والتبدد والهلاك؛ فهم مستفيدون من وضع مكة الحالي المنغمس في الشهوات والمفاسد، والإسلام يدعو للتقيد بأحكامه حتى لا تكون حرية عاهرة، فالحرية في الإسلام هي التقيد بأحكامه؛ فمَنَعهم عن الإسلام غباؤهم في استيعاب قضية التوحيد والبعث والحاكمية. There is no doubt that the people of Mecca who fought the invitation, did not believe it of defective moral and social, which was in them, and themselves did not apply to ratification by the Prophet r; because of their traditions and their cowardice and tribal fanatic, which was in them, that intolerance and those tribal or nationalist qualities of ignorance, as the old age was fear for their interests and leadership and Sports grounds of the main reasons for not entering Islam, Islam treat people and treat them equally, which is thinner each; Vanjhp Qurashiyyah old enjoyed Alqrxion between the tribes would withdraw them, and turn by Mr. His voice loud to the ordinary citizen favorably to his brother, who Isgrh residence or poor, as well as fear for their financial interests for fear of loss, dispersion and loss; understand the beneficiaries of the development of Mecca current sensualist and cons, and Islam calls to comply with its provisions until there is no freedom of a prostitute, freedom in Islam is to uphold; prevented them from Islam stupidly to accommodate the issue of Unification and the Baath and governance.
لماذا الدعوة للأقربين أولاً؟ Why advocacy to those closest to first?
كانت الدعوة الجهرية مرحلة جديدة من مراحل بدايات الدعوة الإسلامية، وفي بداية هذه المرحلة أعلن رسول الله r دعوته بينما ظل بقية المسلمين على سرّيتهم ما استطاعوا، وكان هذا تدرجًا واضحًا في طريق الدعوة. The call aloud a new phase of the beginnings of the Islamic faith, and announced the beginning of this phase of the Messenger of Allah r call while the rest of the Muslims on the privacy of what they could, and this was evident in the gradual and through advocacy.
وكما أُمر الرسول r بالبلاغ، فقد أُمر أن يبدأ بأقربائه بالتحديد ودون بقية الناس، وكان هذا أيضًا نوعًا من التدرج في إيصال الدعوة للعالمين، حيث كان قد نزل قوله تعالى: { وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ } [الشعراء: 214] . And also ordered the Prophet r consideration, ordered to begin his relatives in particular, without the rest of the people, and this was also a kind of hierarchy in the delivery of the invitation to the worlds, where he had revealed the verse: (And warn your tribe, kin) [the poets: 214].
ولماذا الأقربون بالذات؟! Why kinsmen in particular?!
أولاً : لأن هناك حبًّا فطريًّا لشخص الداعية من الأقربين، وبهذا فإن الأقربين سيكونون أقرب للإجابة، فالقريب ليس بينه وبين الداعية حواجز قبلية أو حواجز عنصرية، أو غير ذلك من الحواجز. First: because there is an innate love for someone calling from close relatives, so the closest would be closer to the answer, Valgarib not between him and calling for barriers to tribal or racial barriers, or other barriers.
ثانيًا: لأنه بذلك سيكون في حمية قبلية تدافع عنه، وإن هذا ليعطي قوة كبيرة للداعية، خاصة إذا كان له عائلة كبيرة وضخمة، كما أنه لو آمنت هذه العائلة بما يقول الداعي لأصبحت عضدًا له في دعوته. Second: Because this will be defended by the tribal diet, and this gives great strength to the advocate, especially if a family as big and bulky, as if he believed in what he says in this family are calling for him in calling helpers.
ثالثًا: أن دعوة الأقارب مسئولية أُولى على الداعية، حديث رسول الله r : ” كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ “. Third: that the invitation to relatives on the primary responsibility of calling, Hadith of the Messenger of Allah r: “you is a shepherd and each of you responsible for his flock.” ومن هنا جاءت أهمية صلة الرحم، وأهمية دعوة الأقربين. Hence the importance of kinship and the importance of call kin.
ولنتخيل لو أن الداعية كان يُحارب في عقر داره، يُحارب من داخل بيته أو عشيرته أو قبيلته، نتخيل لو أن زوجته أو ابنه أو أباه أو غيرهم ممن هم من أهله وعشيرته كان يعوق مسيرته، فإنه -ولا شك- سيواجه الكثير من الصعاب في طريق الدعوة، ومن هنا نؤكد على نقطة بنائية مهمة، ألا وهي: دعوة الأقربين أهم بكثير من دعوة الناس عامة. Imagine if the preacher was fighting in their own home, fighting within the home or his clan or tribe, imagine if his wife or son or father or others who are his family and was hampering his career, it is – no doubt – will face many difficulties in the way of advocacy , and here we emphasize an important point of constructivism, namely: Call of kin is much more important to invite the general public.
وفي توضيح أكثر وتدليل على ما سبق ما كان من أمر لوط u حينما جاءه قومه يراودونه عن ضيفه، فقد رد عليهم متأسفًا: { قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آَوِي إلى رُكْنٍ شَدِيدٍ } [هود: 80] . And to clarify and demonstrate more of the above is what was Lot when u came home for his people Earoudonh, he replied Mtosva: (said that if you force me into a corner or very sheltered) [Hud: 80].
إذ لم يكن لسيدنا لوط u عائلة قوية تحميه وتقف من ورائه، فكان يودّ لو أن له عائلة قوية لوقف أمام القوم يدافع عن ضيفه، وهنا قال رسول الله r معلقًا على موقفه هذا: ” رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَى لُوطٍ؛ لَقَدْ كَانَ يَأْوِي إلى رُكْنٍ شَدِيدٍ (يعني الله U ) ، فَمَا بَعَثَ اللَّهُ بَعْدَهُ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ فِي ثَرْوَةٍ مِنْ قَوْمِهِ “. Because there was no Prophet Lot u strong family to protect it and behind it, was like if it has a strong family to stop in front of people to defend home, here’s the Messenger of Allah r said, commenting on his position: “God’s mercy on the Lot; has been home to the corner too ( means God U), after what God sent a prophet but in the wealth of his people. ”
وعلى النقيض من هذا كان موقف شعيب u ، وذلك حين جاء إليه قومه يعترضون عليه فقالوا: { وَلَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ } [هود: 91] . In contrast to this was the position of Shoaib u, so when he came to be opposed by his people and said: (Had it not been for Rhtk Rjmnak us what you loved) [Hud: 91]. ومن هنا فقد كانت دعوة الأقربين ذات أهمية بالغة في بناء الأمم. Hence, it was the call of kin of the utmost importance in nation-building.
لذلك حين نزل قوله تعالى: { وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ } [الشعراء: 214] تحرك رسول الله r ودعا الأقربين إلى طعام وكان عددهم خمسة وأربعين من أهله وعشيرته، حيث إن الدعوة على الطعام مما ترقق القلوب، وتبعث على المودة والألفة. So when he took the verse: (And warn your tribe, kin) [the poets: 214] move the Messenger of Allah r and called for close relatives to the food, and they numbered forty-five of his family and, as the call on food than thinning of the heart, and a source of affection and intimacy.
موقف أبي لهب من الدعوة The position of the Father of Flame of the call
وفي هذا الاجتماع وقبل أن يتكلم رسول الله r ويجهر ويصرح لهم بأمر دعوته حدث أمر غريب، فقد وقف أبو لهب وقال: هؤلاء هم عمومتك وبنو عمك، فتكلم ودع الصباة، واعلم أنه ليس لقومك بالعرب قاطبة طاقة. At this meeting and to speak before the Messenger of Allah r and speak out they are authorized to order call something strange happened, he stood Abu flame and said: “These are Amomtk uncle and the children, talk and let Abbap, and I know that Arabs do not thy whole energy.
وهذا يعني أن أبا لهب كان يعلم بأمر الدعوة وأمر الإسلام، ولكنه ما اعترض عليه من قبل، ولم يعترض أحد من قريش قبل ذلك مع اكتشافهم أمر بعض المسلمين، ولقد كان ذلك لأن المسلمين كانوا يكتفون بعبادات فردية، كانوا يعبدون الله U في بيوتهم، وقد ظن أهل قريش أن هذا لا يعدو أن يكون مثل أفعال بعض السابقين الذين تنصروا أو اتخذوا الحنيفية دينًا. This means that the father flame was aware of the invitation and is Islam, but objected to what it before, did not object to one of the Quraish before that with the discovery is of some Muslims, and it was because the Muslims were satisfied with acts of worship, individually, they worshiped God U in their homes, Quraish people thought that this is nothing more than to be like the actions of some former triumphant or taken Alhanifip us.
فالأمر الطبيعي أن أهل الباطل لا يمانعون أن تعبد ما تشاء في بيتك، طالما أن ذلك دونما تدخلٍ منك في أمر المجتمع، أما أن يجمع محمد r الناس ويبدأ في دعوتهم إلى ما هو عليه، ثم يسفّه ما يعبدون من دون الله، ثم يُحكّم الله الذي يعبده في أمورهم، فهذا ما يرفضه أهل الباطل من قريش. It’s only natural that the people of falsehood would not mind to worship whatever you want in your home, as long as that, without any interference from you in order of society, and to collect Muhammad r people and starts to be invited to what it is, then discrediting the worship of God, then God judges who worship in their affairs, it is rejected by the people of falsehood from the Quraish.
ومن ثم كانت هذه مبادرة أبي لهب، وقد أتبعها بكلام شديد حيث قال: “فما رأيت أحدًا جاء على بني أبيه بشرٍّ مما جئت به”. It was thus an initiative of Abu Lahab, and follow it very words when he said: “I never saw anyone came to the children of his father preached, which come by.”
وهنا وفي حنكة وحكمة بالغة سكت رسول الله r ولم يقم بما كانت من أجله هذه الدعوة وذاك الاجتماع، فلم يدعُ الناس، ولم يدخل في جدل مع أبي لهب، حيث الظرف غير موات، فالجو مشحون، والخلاف قريب، وليس من الحكمة تبليغ الدعوة في مثل هذه الأحوال، وخاصة أن أبا لهب هذا هو عمه وله أيضًا أتباع وأنصار. Here, in his wisdom and expertise very quiet Messenger of Allah r and did not act was for him the invitation and that meeting, did not ask people, did not enter into a debate with my father a flame, where the situation is unfavorable, The atmosphere is charged, and the dispute soon, is not wise to indoctrinate in such these conditions, especially as the father of a flame that is his uncle, also has followers and supporters.
إذن فليجمع الرسول r الناس في موعد آخر، يبادر هو فيه الكلام ويسبق أبا لهب وغيره. So the Prophet r Vlijma people at a later date, the initiative is the father of speech and never flame and others.
موقف أبي طالب من الدعوة Abi Talib, the position of the call
في جولة ثانية، وفي اجتماع ثانٍ، وفي أمر إن دل على شيء فإنما يدل على أن طريق الدعوة شاق وطويل، وأن الدعوة مكلفة ولها ثمن وأثمان، وأن الداعية يعطي لا يأخذ، وأنه يساعد لا يطلب المساعدة، وأنه يخدم لا يطلب الخدمة، جمع الرسول الله r أهله وعشيرته مرة ثانية على الطعام، وفي هذا الموعد الثاني بادر الرسول r بالحديث فقال: ” الْحَمْدُ لِلَّهِ، أَحْمَدُهُ وَأَسْتَعِينُهُ، وَأُؤْمِنُ بِهِ وَأَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ “. إنها كلمات خطيرة جدًّا في مكة في ذلك الوقت. In the second round, and in the second meeting, in order, if anything it shows that by calling for a long and arduous, and that the call is expensive and has a price and prices, and that the preacher gives does not take, and it helps do not ask for help, and it serves are not required to service, collect the Apostle God r his family and again on food and, in this second appointment initiated by the Prophet r speaking, said: “Praise God, praise Him and Ostainh, and I believe him and put my trust it, and I bear witness that there is no god but Allah alone with no partner to him.” The statement was very serious in Mecca that time.
ثم قال: ” إِنَّ الرَّائِدَ لاَ يَكْذِبُ أَهْلَهُ، وَاللَّهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ خَاصَّةً، وَإِلَى النَّاسِ عَامَّةً، وَاللَّهِ لَتَمُوتُنَّ كَمَا تَنَامُونَ، وَلَتُبْعَثُنَّ كَمَا تَسْتَيْقِظُونَ، وَلَتُحَاسَبُنَّ بِمَا تَعْمَلُونَ، وَإِنَّهَا الْجَنَّةُ أَبَدًا أَوِ النَّارُ أَبَدًا “. Then he said: “The pilot can not deny his family, and God is no god but He: I am the Messenger of Allah to you in particular, and to the people in general, and God to die and go to sleep, but Tbosn also wake up and Thaspen what you do, and it is paradise or never fire at all.”
ورغم أنه خطاب قصير جدًّا، إلا أن الرسول r جمع فيه الكليات الأساسية للعقيدة، ووضح فيه مغزى الرسالة، كما أنه -تقريبًا- أعلن الحرب على آلهة قريش وعلى من يقفون وراءها. Although speech is very short, however, that the Prophet r in which he collected colleges fundamental doctrine, and explained the significance of the message, as it is – almost – declared war on the gods of the Quraish and to stand behind them.
وإزاء هذا الخطاب القصير والبسيط في ظاهره، العميق الدلالة في جوهره، كان لأقارب رسول الله r موقفان متباينان. In response to this letter short and simple on its face, the deep significance in essence, was to the relatives of the Messenger of Allah r are two extreme views.
موقفان متباينان Are two extreme views
الموقف الأول Situation, the first
هو موقف أبي طالب، عم رسول الله r ، الذي أحبه حبًّا يفوق حب أولاده، وهو الذي كان قد تكفل به بعد وفاة جده عبد المطلب، والذي يعدّ موقفه هذا من أكبر علامات الاستفهام في التاريخ. Is the position of Abu Talib, the uncle of the Messenger of Allah r, which I love love love more than his children, and that he has guaranteed him after the death of his grandfather Abdul Muttalib, which is the position that the biggest question marks in history.
فقد وقف إلى جواره يشجعه بكل طاقاته، لكنه ما دخل في دينه أبدا، لقد تحمّل أبو طالب الكثير من تبعات الدين الشاقة ولكنه لم يستمتع بأجمل ما فيه، تضحية وبذل وجهاد وعطاء، ولا إيمان { إِنَّكَ لاَ تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالمُهْتَدِينَ } [القصص: 56] ، قام أبو طالب فقال: “ما أحب إلينا معاونتك، وأقبلنا لنصيحتك، وأشد تصديقنا لحديثك، وهؤلاء بنو أبيك مجتمعون، وإنما أنا أحدهم غير أني أسرعهم إلى ما تحب (يقصد النصرة)، فامضِ لما أُمرت به (وهذا يعني أنه كان يعلم أن الله أمره بذلك، ولم يأت به من عنده)، فوالله لا أزال أحوطك وأمنعك، غير أن نفسي لا تطاوعني على فراق دين عبد المطلب”. Stood next to him encouraged all his energies, but it entered into a religion at all, have endured Abu Taleb, a lot of consequences of debt difficult, but did not enjoy the most beautiful of which is, sacrifice, and to make and Jihad, tender, and faith (You can not guide whom you love, but Allah guides whom He is I know the right way) [Stories: 56], the Abu Taleb, said: “What I like us assist you, and accept us for your advice, and most of ratification of the talking, and these sons of your father are united, and I am but one of them but I fastest to what you want (meaning victory), Go and as ordered by (This means that he knew that God told him to do, it did not come from him), I swear I still Ohotk and Omnek, but myself Ttauni separated from the religion of Abdul Muttalib. ”
تناقض بشع في ذات المقالة، فقد وقفت التقاليد حاجزًا وحائلاً بين أبي طالب وبين الإيمان، ووقف تقديس رأي الآباء والأجداد حتى وإن كان مخالفًا للحق دون دعوة الحق. Grotesque contradiction in the same article, the tradition has stood a barrier between the barrier and Abi Talib and faith, to stop the canonization view of parents and grandparents, even if contrary to the right without the right call.
لكن ما يهمنا هو أن أبا طالب كان واضحًا وصريحًا في دفاعه عن رسول الله r من أول يوم جهر فيه بالدعوة لأقاربه. But what concerns us is that Abu Talib was clear and explicit in his defense of the Messenger of Allah r from the first day of the loud call to his relatives.
الموقف الآخر The other position
هو موقف أبي لهب فما زال مصرًّا على عدائه فقد قال: هذه والله السوءة، خذوا على يده قبل أن يأخذ غيركم. My father is the position of flame is still insisting on hostility, he said: This is God Alsup, take his hand before taking you and others. فقال أبو طالب: “والله لنمنعه ما بقينا”. Abu Talib said: “By God, we stay to prevent it.”
الدعوة لقريش عامة Call for public Quraish
جاءت الأوامر من الله U أن يوسع الرسول r دائرة الدعوة، ويقوم بصيحة أعلى لدعوة قبيلته الكبيرة قريش بكل بطونها، فما كان من الرسول r إلا أن صعد جبل الصفا فجعل ينادي: ” يَا بَنِي فِهْرٍ، يَا بَنِي عَدِيٍّ، يَا بَنِي هَاشِمٍ “ٍ. كل بطون قريش حتى اجتمعوا، فجعل الرجل إذا لم يستطع أن يخرج أرسل رسولاً لينظر ما الأمر، فجاء -كما يقول ابن عباس في رواية البخاري- أبو لهب وقريش (يذكر أبا لهب خاصة لموقفه في هذا الحدث). Came the command of God U to expand the Prophet r Department of invitation, and is out by shouting the top of the invitation of his tribe large Quraysh with all their bellies, what was the Prophet r but climbed Mount Safa and started shouting: “O Children of Fehr, son, Uday, son Hashim.” all the stomachs of the Quraish even met, so one man if he could not send out a messenger for the consideration of the matter, came – as Ibn Abbas narrated al-Bukhari – Abu flame and Quraish (The father flame special position in this event).
فقال r :” أَرَأَيْتُكُمْ لَوْ أَخْبَرْتُكُمْ أَنَّ خَيْلاً بِالْوَادِي تُرِيدُ أَنْ تُغْيرَ عَلَيْكُمْ، أَكُنْتُمْ مُصَدِّقِيَّ ؟” He r: “If ye see yourselves, I tell you that horses Valley want to change you, VAT Msedki?” ومع أن هذا أمر غاية في الخطورة ويحتاج إلى رويّةٍ وتثبُّت، إلا أنهم قالوا: نَعَمْ؛ مَا جَرَّبْنَا عَلَيْكَ إِلاَّ صِدْقًا. While this is a very serious and needs to care, and demonstrate, but they said: Yes; tried what you have to do honest. فقال r : ” فَإِنِّي نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ “. He r: “I am a Warner to you in the hands of a terrible Penalty.”
أي: إذا كنتم تصدقون إنذاري لكم بخيلٍ وأعداء، فيجب أن تصدقوا إنذاري لكم بعذاب شديد إذا بقيتم على ما أنتم عليه من عبادة الأوثان، وتحكيمها في حياتكم. Ie: if you you believe you sentinel horses and enemies, you must believe you sentinel severe punishment if you stay on what you are doing from the worship of idols, and judged in your life.
وكان موقف أبي لهب هو أن قال: تَبًّا لَكَ سَائِرَ الْيَوْمِ، أَلِهَذَا جَمَعْتَنَا؟ The position of the flame is that my father said: “Woe to you, the rest of the day, why you brought us? فنزل قوله تعالى: { تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ } [المسد: 1] . Came down the verse: (Perish the hands of Abu Lahab perish) [Masad: 1].
كانت التقاليد وأعراف المجتمع هي التي منعت أبا طالب من الإيمان، وكان الذي منع أبا لهب من الإيمان هو الجبن، والجبن الشديد، فهو الذي قال: “ليس لنا بالعرب من طاقة”. The traditions and customs of society that prevented the students from the father of faith, and had prevented the father flame of faith is cheese, strong, he who said: “We do not have the Arabs of energy.” ليس لنا قدرة على تغيير المألوف، ولا يمتنع أبو لهب أن يقف بجوار القوي وإن كان مخالفًا للحق، كما أنه لا يمتنع عن خذلان ابن أخيه والتكذيب بالحق الذي جاء به طالما هو في موقف الضعيف كما يتراءى له، وإن كان من أقاربه ومن عشيرته، وهذا هو الذي أرداه فجعله من الأخسرين. We do not have the ability to alter the familiar, and not refrain Abu flame to stand next to the force and was contrary to the right, nor does it refrain from betrayal of his nephew, and sometimes the right was made long as it is in the position of the weak as they saw fit, though his relatives and his own family, and this is the one who murdered him kindred of safety for Ibraaheem.
وهكذا نرى التدرج الواضح في أمر الدعوة والذي قام به رسول الله r ، فقد دعا الأقارب أولاً، ثم قريشًا، ثم عامة الناس. Thus the gradient is evident in the advocacy and carried out by the Messenger of Allah r, he called relatives first, then the Quraysh, then the general public.
ومع الأمر الإلهي: { فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ المُشْرِكِينَ } [الحجر: 94] يكون قد وضح أمران من المفترض أنهما سيظلان متلازمين في هذه المرحلة، التي تسمى مرحلة جهرية الدعوة، وهما: With the divine command: (then crack as commanded and turn away from the idolaters) [Stone: 94] have explained that they are supposed to go hand in hand will remain at this stage, called stage Jhrip advocacy, namely:
الأمر الأول : إعلان الدعوة للناس عامة، مع خطورة هذا الأمر. The first command: the Declaration call for the general public, with the seriousness of this matter.
الأمر الثاني : الإعراض عن المشركين، بمعنى عدم قتالهم، وهذا يحمل في طياته أن المشركين سيحاولون قدر استطاعتهم أن يوقفوا مد هذه الدعوة، وعلى الرسول r في هذه الفترة أن يتجنب الصدام مع الكفر، حتى ولو حدث كيد وحدث تعذيب، بل لو حدث قتل، فهذه ظروف مرحلة معينة دقيقة جدًّا تمر بها الدعوة. The second thing: turning away from the idolaters, that is not their fight, and this carries with it that the idolaters will try as best they can to stop extending this invitation, and the Prophet r in this period to avoid a clash with disbelief, even though the event Kidd, and there had been torture, but if the child killed, These conditions of a certain stage very careful going through advocacy.
د. D. راغب السرجاني Ikhwan Tube
http://zayani1.wordpress.com
October 2, 2010
After three full years of calling in secret the number of Muslims, about sixty of the men and women, has become impossible for the people of Mecca that the tide of Islam as a whole, especially if these Muslims of different tribes, and most of the supervision, here Allah permits U to the Holy Messenger r to recite the call.
كانت الدعوة الجهرية مرحلة جديدة من مراحل بدايات الدعوة الإسلامية، وفي بداية هذه المرحلة أعلن رسول الله r دعوته، بينما ظل المسلمون على سرّيتهم ما استطاعوا، فكان هذا تدرجًا واضحًا في طريق الدعوة. The call aloud a new phase of the beginnings of the Islamic faith, and announced the beginning of this phase of the Messenger of Allah r invitation, while the Muslims on the privacy of what they could, this was a fade to clear in the way of advocacy.
وكما أُمر الرسول r بالبلاغ، فقد أُمر أن يبدأ بأقربائه بالتحديد دونَ بقية الناس، وهذا نوع من التدرج في إيصال الدعوة للعالمين، إذ نزل قوله تعالى: { وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ } [الشعراء: 214] ، وقد أمره الله U بدعوة الأقربين. And also ordered the Prophet r consideration, ordered to begin his relatives in particular, without the rest of the people, and this kind of progression in the delivery of the invitation to the worlds, as the hostel says: (And warn your tribe, kin) [the poets: 214], has been ordered by God U invitation of kin.
جاءت الأوامر من الله U أن يوسّع الرسول r دائرة الدعوة، ويقوم بصيحة أعلى لدعوة قبيلته الكبيرة قريش بكل بطونها، فما كان من الرسول r إلاَّ أن صعد جبل الصفا فجعل ينادي: ” يَا بَنِي فِهْرٍ، يَا بَنِي عَدِيٍّ، يَا بَنِي هَاشِمٍ “. Came the command of God U to expand the Prophet r Department of invitation, and is out by shouting the top of the invitation of his tribe large Quraysh with all their bellies, what was the Prophet r but climbed Mount Safa and started shouting: “O Children of Fehr, son, Uday, son Hashim.” كل بطون قريش حتى اجتمعوا، فجعل الرجل إذا لم يستطع أن يخرج أرسل رسولاً لينظر ما الأمر، فجاء – كما يقول ابن عباس في رواية البخاري – أبو لهب وقريش، ومع كونهم يعلمون سلفًا أن النبيَّ r صادقٌ أمين إلا أنهم تراجعوا عن دعوته بل وحاربوها. All the stomachs of the Quraish even met, so one man if he could not come sent a messenger for the consideration of the matter, came – as Ibn Abbas narrated al-Bukhari – Abu flame and the Quraish, yet they know in advance that the Prophet r ratified the Secretary, but they have gone back on his call and even fought against.
لا ريب أن أهل مكة حاربوا الدعوة، ولم يؤمنوا بها للعيوب الأخلاقية والاجتماعية التي كانت فيهم، وأن أنفسهم لم تطِب لتصديق النبي r ؛ بسبب تقاليدهم وجبنهم والقبلية المتعصبة التي كانت فيهم، ذلك التعصب وتلك القبلية أو القومية هي من صفات الجاهلية، وكما كان الكِبر كان الخوف على المصالح والزعامة والرياسة سببًا من الأسباب الرئيسية لعدم دخولهم الإسلام، فالإسلام يعدل بين الناس ويسوي بينهم، وهو ما أرَّق بعضهم؛ فالعنجهة القرشية القديمة التي تمتّع بها القرشيون بين القبائل ستسحب منهم، ويتحول ذلك السيد صاحب الصوت الجهوري إلى مواطن عادي يضارع أخيه الذي يصغره مقامًا أو فقرًا، وكذا خوفهم على مصالحهم المالية خوفًا من الضياع والتبدد والهلاك؛ فهم مستفيدون من وضع مكة الحالي المنغمس في الشهوات والمفاسد، والإسلام يدعو للتقيد بأحكامه حتى لا تكون حرية عاهرة، فالحرية في الإسلام هي التقيد بأحكامه؛ فمَنَعهم عن الإسلام غباؤهم في استيعاب قضية التوحيد والبعث والحاكمية. There is no doubt that the people of Mecca who fought the invitation, did not believe it of defective moral and social, which was in them, and themselves did not apply to ratification by the Prophet r; because of their traditions and their cowardice and tribal fanatic, which was in them, that intolerance and those tribal or nationalist qualities of ignorance, as the old age was fear for their interests and leadership and Sports grounds of the main reasons for not entering Islam, Islam treat people and treat them equally, which is thinner each; Vanjhp Qurashiyyah old enjoyed Alqrxion between the tribes would withdraw them, and turn by Mr. His voice loud to the ordinary citizen favorably to his brother, who Isgrh residence or poor, as well as fear for their financial interests for fear of loss, dispersion and loss; understand the beneficiaries of the development of Mecca current sensualist and cons, and Islam calls to comply with its provisions until there is no freedom of a prostitute, freedom in Islam is to uphold; prevented them from Islam stupidly to accommodate the issue of Unification and the Baath and governance.
لماذا الدعوة للأقربين أولاً؟ Why advocacy to those closest to first?
كانت الدعوة الجهرية مرحلة جديدة من مراحل بدايات الدعوة الإسلامية، وفي بداية هذه المرحلة أعلن رسول الله r دعوته بينما ظل بقية المسلمين على سرّيتهم ما استطاعوا، وكان هذا تدرجًا واضحًا في طريق الدعوة. The call aloud a new phase of the beginnings of the Islamic faith, and announced the beginning of this phase of the Messenger of Allah r call while the rest of the Muslims on the privacy of what they could, and this was evident in the gradual and through advocacy.
وكما أُمر الرسول r بالبلاغ، فقد أُمر أن يبدأ بأقربائه بالتحديد ودون بقية الناس، وكان هذا أيضًا نوعًا من التدرج في إيصال الدعوة للعالمين، حيث كان قد نزل قوله تعالى: { وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ } [الشعراء: 214] . And also ordered the Prophet r consideration, ordered to begin his relatives in particular, without the rest of the people, and this was also a kind of hierarchy in the delivery of the invitation to the worlds, where he had revealed the verse: (And warn your tribe, kin) [the poets: 214].
ولماذا الأقربون بالذات؟! Why kinsmen in particular?!
أولاً : لأن هناك حبًّا فطريًّا لشخص الداعية من الأقربين، وبهذا فإن الأقربين سيكونون أقرب للإجابة، فالقريب ليس بينه وبين الداعية حواجز قبلية أو حواجز عنصرية، أو غير ذلك من الحواجز. First: because there is an innate love for someone calling from close relatives, so the closest would be closer to the answer, Valgarib not between him and calling for barriers to tribal or racial barriers, or other barriers.
ثانيًا: لأنه بذلك سيكون في حمية قبلية تدافع عنه، وإن هذا ليعطي قوة كبيرة للداعية، خاصة إذا كان له عائلة كبيرة وضخمة، كما أنه لو آمنت هذه العائلة بما يقول الداعي لأصبحت عضدًا له في دعوته. Second: Because this will be defended by the tribal diet, and this gives great strength to the advocate, especially if a family as big and bulky, as if he believed in what he says in this family are calling for him in calling helpers.
ثالثًا: أن دعوة الأقارب مسئولية أُولى على الداعية، حديث رسول الله r : ” كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ “. Third: that the invitation to relatives on the primary responsibility of calling, Hadith of the Messenger of Allah r: “you is a shepherd and each of you responsible for his flock.” ومن هنا جاءت أهمية صلة الرحم، وأهمية دعوة الأقربين. Hence the importance of kinship and the importance of call kin.
ولنتخيل لو أن الداعية كان يُحارب في عقر داره، يُحارب من داخل بيته أو عشيرته أو قبيلته، نتخيل لو أن زوجته أو ابنه أو أباه أو غيرهم ممن هم من أهله وعشيرته كان يعوق مسيرته، فإنه -ولا شك- سيواجه الكثير من الصعاب في طريق الدعوة، ومن هنا نؤكد على نقطة بنائية مهمة، ألا وهي: دعوة الأقربين أهم بكثير من دعوة الناس عامة. Imagine if the preacher was fighting in their own home, fighting within the home or his clan or tribe, imagine if his wife or son or father or others who are his family and was hampering his career, it is – no doubt – will face many difficulties in the way of advocacy , and here we emphasize an important point of constructivism, namely: Call of kin is much more important to invite the general public.
وفي توضيح أكثر وتدليل على ما سبق ما كان من أمر لوط u حينما جاءه قومه يراودونه عن ضيفه، فقد رد عليهم متأسفًا: { قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آَوِي إلى رُكْنٍ شَدِيدٍ } [هود: 80] . And to clarify and demonstrate more of the above is what was Lot when u came home for his people Earoudonh, he replied Mtosva: (said that if you force me into a corner or very sheltered) [Hud: 80].
إذ لم يكن لسيدنا لوط u عائلة قوية تحميه وتقف من ورائه، فكان يودّ لو أن له عائلة قوية لوقف أمام القوم يدافع عن ضيفه، وهنا قال رسول الله r معلقًا على موقفه هذا: ” رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَى لُوطٍ؛ لَقَدْ كَانَ يَأْوِي إلى رُكْنٍ شَدِيدٍ (يعني الله U ) ، فَمَا بَعَثَ اللَّهُ بَعْدَهُ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ فِي ثَرْوَةٍ مِنْ قَوْمِهِ “. Because there was no Prophet Lot u strong family to protect it and behind it, was like if it has a strong family to stop in front of people to defend home, here’s the Messenger of Allah r said, commenting on his position: “God’s mercy on the Lot; has been home to the corner too ( means God U), after what God sent a prophet but in the wealth of his people. ”
وعلى النقيض من هذا كان موقف شعيب u ، وذلك حين جاء إليه قومه يعترضون عليه فقالوا: { وَلَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ } [هود: 91] . In contrast to this was the position of Shoaib u, so when he came to be opposed by his people and said: (Had it not been for Rhtk Rjmnak us what you loved) [Hud: 91]. ومن هنا فقد كانت دعوة الأقربين ذات أهمية بالغة في بناء الأمم. Hence, it was the call of kin of the utmost importance in nation-building.
لذلك حين نزل قوله تعالى: { وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ } [الشعراء: 214] تحرك رسول الله r ودعا الأقربين إلى طعام وكان عددهم خمسة وأربعين من أهله وعشيرته، حيث إن الدعوة على الطعام مما ترقق القلوب، وتبعث على المودة والألفة. So when he took the verse: (And warn your tribe, kin) [the poets: 214] move the Messenger of Allah r and called for close relatives to the food, and they numbered forty-five of his family and, as the call on food than thinning of the heart, and a source of affection and intimacy.
موقف أبي لهب من الدعوة The position of the Father of Flame of the call
وفي هذا الاجتماع وقبل أن يتكلم رسول الله r ويجهر ويصرح لهم بأمر دعوته حدث أمر غريب، فقد وقف أبو لهب وقال: هؤلاء هم عمومتك وبنو عمك، فتكلم ودع الصباة، واعلم أنه ليس لقومك بالعرب قاطبة طاقة. At this meeting and to speak before the Messenger of Allah r and speak out they are authorized to order call something strange happened, he stood Abu flame and said: “These are Amomtk uncle and the children, talk and let Abbap, and I know that Arabs do not thy whole energy.
وهذا يعني أن أبا لهب كان يعلم بأمر الدعوة وأمر الإسلام، ولكنه ما اعترض عليه من قبل، ولم يعترض أحد من قريش قبل ذلك مع اكتشافهم أمر بعض المسلمين، ولقد كان ذلك لأن المسلمين كانوا يكتفون بعبادات فردية، كانوا يعبدون الله U في بيوتهم، وقد ظن أهل قريش أن هذا لا يعدو أن يكون مثل أفعال بعض السابقين الذين تنصروا أو اتخذوا الحنيفية دينًا. This means that the father flame was aware of the invitation and is Islam, but objected to what it before, did not object to one of the Quraish before that with the discovery is of some Muslims, and it was because the Muslims were satisfied with acts of worship, individually, they worshiped God U in their homes, Quraish people thought that this is nothing more than to be like the actions of some former triumphant or taken Alhanifip us.
فالأمر الطبيعي أن أهل الباطل لا يمانعون أن تعبد ما تشاء في بيتك، طالما أن ذلك دونما تدخلٍ منك في أمر المجتمع، أما أن يجمع محمد r الناس ويبدأ في دعوتهم إلى ما هو عليه، ثم يسفّه ما يعبدون من دون الله، ثم يُحكّم الله الذي يعبده في أمورهم، فهذا ما يرفضه أهل الباطل من قريش. It’s only natural that the people of falsehood would not mind to worship whatever you want in your home, as long as that, without any interference from you in order of society, and to collect Muhammad r people and starts to be invited to what it is, then discrediting the worship of God, then God judges who worship in their affairs, it is rejected by the people of falsehood from the Quraish.
ومن ثم كانت هذه مبادرة أبي لهب، وقد أتبعها بكلام شديد حيث قال: “فما رأيت أحدًا جاء على بني أبيه بشرٍّ مما جئت به”. It was thus an initiative of Abu Lahab, and follow it very words when he said: “I never saw anyone came to the children of his father preached, which come by.”
وهنا وفي حنكة وحكمة بالغة سكت رسول الله r ولم يقم بما كانت من أجله هذه الدعوة وذاك الاجتماع، فلم يدعُ الناس، ولم يدخل في جدل مع أبي لهب، حيث الظرف غير موات، فالجو مشحون، والخلاف قريب، وليس من الحكمة تبليغ الدعوة في مثل هذه الأحوال، وخاصة أن أبا لهب هذا هو عمه وله أيضًا أتباع وأنصار. Here, in his wisdom and expertise very quiet Messenger of Allah r and did not act was for him the invitation and that meeting, did not ask people, did not enter into a debate with my father a flame, where the situation is unfavorable, The atmosphere is charged, and the dispute soon, is not wise to indoctrinate in such these conditions, especially as the father of a flame that is his uncle, also has followers and supporters.
إذن فليجمع الرسول r الناس في موعد آخر، يبادر هو فيه الكلام ويسبق أبا لهب وغيره. So the Prophet r Vlijma people at a later date, the initiative is the father of speech and never flame and others.
موقف أبي طالب من الدعوة Abi Talib, the position of the call
في جولة ثانية، وفي اجتماع ثانٍ، وفي أمر إن دل على شيء فإنما يدل على أن طريق الدعوة شاق وطويل، وأن الدعوة مكلفة ولها ثمن وأثمان، وأن الداعية يعطي لا يأخذ، وأنه يساعد لا يطلب المساعدة، وأنه يخدم لا يطلب الخدمة، جمع الرسول الله r أهله وعشيرته مرة ثانية على الطعام، وفي هذا الموعد الثاني بادر الرسول r بالحديث فقال: ” الْحَمْدُ لِلَّهِ، أَحْمَدُهُ وَأَسْتَعِينُهُ، وَأُؤْمِنُ بِهِ وَأَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ “. إنها كلمات خطيرة جدًّا في مكة في ذلك الوقت. In the second round, and in the second meeting, in order, if anything it shows that by calling for a long and arduous, and that the call is expensive and has a price and prices, and that the preacher gives does not take, and it helps do not ask for help, and it serves are not required to service, collect the Apostle God r his family and again on food and, in this second appointment initiated by the Prophet r speaking, said: “Praise God, praise Him and Ostainh, and I believe him and put my trust it, and I bear witness that there is no god but Allah alone with no partner to him.” The statement was very serious in Mecca that time.
ثم قال: ” إِنَّ الرَّائِدَ لاَ يَكْذِبُ أَهْلَهُ، وَاللَّهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ خَاصَّةً، وَإِلَى النَّاسِ عَامَّةً، وَاللَّهِ لَتَمُوتُنَّ كَمَا تَنَامُونَ، وَلَتُبْعَثُنَّ كَمَا تَسْتَيْقِظُونَ، وَلَتُحَاسَبُنَّ بِمَا تَعْمَلُونَ، وَإِنَّهَا الْجَنَّةُ أَبَدًا أَوِ النَّارُ أَبَدًا “. Then he said: “The pilot can not deny his family, and God is no god but He: I am the Messenger of Allah to you in particular, and to the people in general, and God to die and go to sleep, but Tbosn also wake up and Thaspen what you do, and it is paradise or never fire at all.”
ورغم أنه خطاب قصير جدًّا، إلا أن الرسول r جمع فيه الكليات الأساسية للعقيدة، ووضح فيه مغزى الرسالة، كما أنه -تقريبًا- أعلن الحرب على آلهة قريش وعلى من يقفون وراءها. Although speech is very short, however, that the Prophet r in which he collected colleges fundamental doctrine, and explained the significance of the message, as it is – almost – declared war on the gods of the Quraish and to stand behind them.
وإزاء هذا الخطاب القصير والبسيط في ظاهره، العميق الدلالة في جوهره، كان لأقارب رسول الله r موقفان متباينان. In response to this letter short and simple on its face, the deep significance in essence, was to the relatives of the Messenger of Allah r are two extreme views.
موقفان متباينان Are two extreme views
الموقف الأول Situation, the first
هو موقف أبي طالب، عم رسول الله r ، الذي أحبه حبًّا يفوق حب أولاده، وهو الذي كان قد تكفل به بعد وفاة جده عبد المطلب، والذي يعدّ موقفه هذا من أكبر علامات الاستفهام في التاريخ. Is the position of Abu Talib, the uncle of the Messenger of Allah r, which I love love love more than his children, and that he has guaranteed him after the death of his grandfather Abdul Muttalib, which is the position that the biggest question marks in history.
فقد وقف إلى جواره يشجعه بكل طاقاته، لكنه ما دخل في دينه أبدا، لقد تحمّل أبو طالب الكثير من تبعات الدين الشاقة ولكنه لم يستمتع بأجمل ما فيه، تضحية وبذل وجهاد وعطاء، ولا إيمان { إِنَّكَ لاَ تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالمُهْتَدِينَ } [القصص: 56] ، قام أبو طالب فقال: “ما أحب إلينا معاونتك، وأقبلنا لنصيحتك، وأشد تصديقنا لحديثك، وهؤلاء بنو أبيك مجتمعون، وإنما أنا أحدهم غير أني أسرعهم إلى ما تحب (يقصد النصرة)، فامضِ لما أُمرت به (وهذا يعني أنه كان يعلم أن الله أمره بذلك، ولم يأت به من عنده)، فوالله لا أزال أحوطك وأمنعك، غير أن نفسي لا تطاوعني على فراق دين عبد المطلب”. Stood next to him encouraged all his energies, but it entered into a religion at all, have endured Abu Taleb, a lot of consequences of debt difficult, but did not enjoy the most beautiful of which is, sacrifice, and to make and Jihad, tender, and faith (You can not guide whom you love, but Allah guides whom He is I know the right way) [Stories: 56], the Abu Taleb, said: “What I like us assist you, and accept us for your advice, and most of ratification of the talking, and these sons of your father are united, and I am but one of them but I fastest to what you want (meaning victory), Go and as ordered by (This means that he knew that God told him to do, it did not come from him), I swear I still Ohotk and Omnek, but myself Ttauni separated from the religion of Abdul Muttalib. ”
تناقض بشع في ذات المقالة، فقد وقفت التقاليد حاجزًا وحائلاً بين أبي طالب وبين الإيمان، ووقف تقديس رأي الآباء والأجداد حتى وإن كان مخالفًا للحق دون دعوة الحق. Grotesque contradiction in the same article, the tradition has stood a barrier between the barrier and Abi Talib and faith, to stop the canonization view of parents and grandparents, even if contrary to the right without the right call.
لكن ما يهمنا هو أن أبا طالب كان واضحًا وصريحًا في دفاعه عن رسول الله r من أول يوم جهر فيه بالدعوة لأقاربه. But what concerns us is that Abu Talib was clear and explicit in his defense of the Messenger of Allah r from the first day of the loud call to his relatives.
الموقف الآخر The other position
هو موقف أبي لهب فما زال مصرًّا على عدائه فقد قال: هذه والله السوءة، خذوا على يده قبل أن يأخذ غيركم. My father is the position of flame is still insisting on hostility, he said: This is God Alsup, take his hand before taking you and others. فقال أبو طالب: “والله لنمنعه ما بقينا”. Abu Talib said: “By God, we stay to prevent it.”
الدعوة لقريش عامة Call for public Quraish
جاءت الأوامر من الله U أن يوسع الرسول r دائرة الدعوة، ويقوم بصيحة أعلى لدعوة قبيلته الكبيرة قريش بكل بطونها، فما كان من الرسول r إلا أن صعد جبل الصفا فجعل ينادي: ” يَا بَنِي فِهْرٍ، يَا بَنِي عَدِيٍّ، يَا بَنِي هَاشِمٍ “ٍ. كل بطون قريش حتى اجتمعوا، فجعل الرجل إذا لم يستطع أن يخرج أرسل رسولاً لينظر ما الأمر، فجاء -كما يقول ابن عباس في رواية البخاري- أبو لهب وقريش (يذكر أبا لهب خاصة لموقفه في هذا الحدث). Came the command of God U to expand the Prophet r Department of invitation, and is out by shouting the top of the invitation of his tribe large Quraysh with all their bellies, what was the Prophet r but climbed Mount Safa and started shouting: “O Children of Fehr, son, Uday, son Hashim.” all the stomachs of the Quraish even met, so one man if he could not send out a messenger for the consideration of the matter, came – as Ibn Abbas narrated al-Bukhari – Abu flame and Quraish (The father flame special position in this event).
فقال r :” أَرَأَيْتُكُمْ لَوْ أَخْبَرْتُكُمْ أَنَّ خَيْلاً بِالْوَادِي تُرِيدُ أَنْ تُغْيرَ عَلَيْكُمْ، أَكُنْتُمْ مُصَدِّقِيَّ ؟” He r: “If ye see yourselves, I tell you that horses Valley want to change you, VAT Msedki?” ومع أن هذا أمر غاية في الخطورة ويحتاج إلى رويّةٍ وتثبُّت، إلا أنهم قالوا: نَعَمْ؛ مَا جَرَّبْنَا عَلَيْكَ إِلاَّ صِدْقًا. While this is a very serious and needs to care, and demonstrate, but they said: Yes; tried what you have to do honest. فقال r : ” فَإِنِّي نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ “. He r: “I am a Warner to you in the hands of a terrible Penalty.”
أي: إذا كنتم تصدقون إنذاري لكم بخيلٍ وأعداء، فيجب أن تصدقوا إنذاري لكم بعذاب شديد إذا بقيتم على ما أنتم عليه من عبادة الأوثان، وتحكيمها في حياتكم. Ie: if you you believe you sentinel horses and enemies, you must believe you sentinel severe punishment if you stay on what you are doing from the worship of idols, and judged in your life.
وكان موقف أبي لهب هو أن قال: تَبًّا لَكَ سَائِرَ الْيَوْمِ، أَلِهَذَا جَمَعْتَنَا؟ The position of the flame is that my father said: “Woe to you, the rest of the day, why you brought us? فنزل قوله تعالى: { تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ } [المسد: 1] . Came down the verse: (Perish the hands of Abu Lahab perish) [Masad: 1].
كانت التقاليد وأعراف المجتمع هي التي منعت أبا طالب من الإيمان، وكان الذي منع أبا لهب من الإيمان هو الجبن، والجبن الشديد، فهو الذي قال: “ليس لنا بالعرب من طاقة”. The traditions and customs of society that prevented the students from the father of faith, and had prevented the father flame of faith is cheese, strong, he who said: “We do not have the Arabs of energy.” ليس لنا قدرة على تغيير المألوف، ولا يمتنع أبو لهب أن يقف بجوار القوي وإن كان مخالفًا للحق، كما أنه لا يمتنع عن خذلان ابن أخيه والتكذيب بالحق الذي جاء به طالما هو في موقف الضعيف كما يتراءى له، وإن كان من أقاربه ومن عشيرته، وهذا هو الذي أرداه فجعله من الأخسرين. We do not have the ability to alter the familiar, and not refrain Abu flame to stand next to the force and was contrary to the right, nor does it refrain from betrayal of his nephew, and sometimes the right was made long as it is in the position of the weak as they saw fit, though his relatives and his own family, and this is the one who murdered him kindred of safety for Ibraaheem.
وهكذا نرى التدرج الواضح في أمر الدعوة والذي قام به رسول الله r ، فقد دعا الأقارب أولاً، ثم قريشًا، ثم عامة الناس. Thus the gradient is evident in the advocacy and carried out by the Messenger of Allah r, he called relatives first, then the Quraysh, then the general public.
ومع الأمر الإلهي: { فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ المُشْرِكِينَ } [الحجر: 94] يكون قد وضح أمران من المفترض أنهما سيظلان متلازمين في هذه المرحلة، التي تسمى مرحلة جهرية الدعوة، وهما: With the divine command: (then crack as commanded and turn away from the idolaters) [Stone: 94] have explained that they are supposed to go hand in hand will remain at this stage, called stage Jhrip advocacy, namely:
الأمر الأول : إعلان الدعوة للناس عامة، مع خطورة هذا الأمر. The first command: the Declaration call for the general public, with the seriousness of this matter.
الأمر الثاني : الإعراض عن المشركين، بمعنى عدم قتالهم، وهذا يحمل في طياته أن المشركين سيحاولون قدر استطاعتهم أن يوقفوا مد هذه الدعوة، وعلى الرسول r في هذه الفترة أن يتجنب الصدام مع الكفر، حتى ولو حدث كيد وحدث تعذيب، بل لو حدث قتل، فهذه ظروف مرحلة معينة دقيقة جدًّا تمر بها الدعوة. The second thing: turning away from the idolaters, that is not their fight, and this carries with it that the idolaters will try as best they can to stop extending this invitation, and the Prophet r in this period to avoid a clash with disbelief, even though the event Kidd, and there had been torture, but if the child killed, These conditions of a certain stage very careful going through advocacy.
د. D. راغب السرجاني Ikhwan Tube
http://zayani1.wordpress.com
Mon Jan 24, 2011 4:51 pm by hossam Masri
» Muslims Majority in Europe Within 20 Years
Mon Jan 24, 2011 11:01 am by hossam Masri
» A Conversation with Ingrid Mattson
Mon Jan 24, 2011 10:46 am by hossam Masri
» القران الكريم Quran Mishary Alafasy
Sun Jan 23, 2011 2:27 am by hossam Masri
» صفحة الشيخ مشاري راشد العفاسي
Sun Jan 23, 2011 2:20 am by hossam Masri
» بر الوالدين طريقك إلى الجنة
Fri Jan 21, 2011 1:57 am by hossam Masri
» مليار وأربعون مليون وتسعمائة وثلاثة وسبعون ألف وثمانمائة وأربعة وعشرون حسنة
Fri Jan 21, 2011 1:43 am by hossam Masri
» سمية علي الديب في برنامج علم القرآن على قناة أزهري
Tue Jan 18, 2011 5:44 pm by hossam Masri
» قناة أزهرى برنامج علم القرآن الحقة
Tue Jan 18, 2011 5:12 pm by hossam Masri
» تحزيرنرجوا من الأخوة الأعضاء في الفيس بوك
Tue Jan 18, 2011 11:18 am by hossam Masri
» çocuk hafız sümeyye eldeb
Tue Jan 18, 2011 11:08 am by hossam Masri
» çocuk hafız sümeyye eldeb
Tue Jan 18, 2011 10:50 am by hossam Masri
» Somaya Abdul Aziz Eddeb - Surat Al Shams
Tue Jan 18, 2011 10:21 am by hossam Masri
» Summaya Eddeb--Surah Al Fajr
Tue Jan 18, 2011 10:12 am by hossam Masri
» Blind Student Recites Quran
Tue Jan 18, 2011 10:07 am by hossam Masri
» Little Boy Recites Quran
Tue Jan 18, 2011 10:01 am by hossam Masri
» Solutions: How to Deal With the Quran
Tue Jan 18, 2011 9:52 am by hossam Masri
» Solutions: Being Dutiful to Parents
Tue Jan 18, 2011 9:38 am by hossam Masri
» Solutions: The Concept of Worship in Islam
Tue Jan 18, 2011 9:31 am by hossam Masri
» Why a man can have four wives while a woman can not have more than one husband?
Tue Jan 18, 2011 9:23 am by hossam Masri
» Why a man can have four wives while a woman can not have more than one husband?
Tue Jan 18, 2011 9:22 am by hossam Masri
» Misrepresentation and lies about the Qur'an
Tue Jan 18, 2011 9:13 am by hossam Masri
» Sh. Yusuf Estes' Advice to Muslims
Tue Jan 18, 2011 8:49 am by hossam Masri
» How does Islam say to deal with Non Muslims?
Tue Jan 18, 2011 8:44 am by hossam Masri
» Priests and Preachers enter Islam
Tue Jan 18, 2011 8:38 am by hossam Masri
» لا تعرض نفسك للفتنة
Tue Jan 18, 2011 8:12 am by hossam Masri
» Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi
Sat Jan 15, 2011 7:46 pm by hossam Masri
» 7 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:43 pm by hossam Masri
» 6 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:40 pm by hossam Masri
» 5 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:38 pm by hossam Masri
» 4 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:35 pm by hossam Masri
» 3 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:32 pm by hossam Masri
» 2 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:27 pm by hossam Masri
» 1 - Learn Tajweed with Shaikh Yasir Qadhi - Introduction - The Noble Emissaries (As-Safara Al-Keram)
Sat Jan 15, 2011 7:24 pm by hossam Masri
» Quran Subjects
Sat Jan 15, 2011 2:34 am by hossam Masri
» حج المرأة
Sat Jan 15, 2011 2:19 am by hossam Masri
» تعريف الاسلام The definition of Islam
Wed Jan 12, 2011 4:50 pm by hossam Masri
» الوحدة الوطنيه في مصر المسلم والقبطى أخوه بوحدة الدم والأرض
Mon Jan 10, 2011 2:37 pm by hossam Masri
» كيف كرم النبي محمد أقباط مصر
Mon Jan 10, 2011 2:22 pm by hossam Masri
» الأرض المقدسة - حب الأقصى
Mon Jan 10, 2011 11:29 am by hossam Masri
» التيه - اليقين في الله
Mon Jan 10, 2011 11:21 am by hossam Masri
» قصة نبى الله موسى والخضر - قصص القرآن عمرو خالد
Mon Jan 10, 2011 11:12 am by hossam Masri
» قصة السيدة مريم - قصص القرآن عمرو خالد
Mon Jan 10, 2011 10:59 am by hossam Masri
» سيدنا يوسف وفتنة النساء- كنوز - عمرو خالد
Mon Jan 10, 2011 10:53 am by hossam Masri
» قبل بدء الخلق- كنوز 1- عمرو خالد
Sun Jan 09, 2011 6:46 pm by hossam Masri
» قبل بدء الخلق- كنوز 1- عمرو خالد
Sun Jan 09, 2011 6:45 pm by hossam Masri
» هل صوت المرأة عورة؟؟
Thu Jan 06, 2011 3:31 pm by hossam Masri
» (الإسلام بكل لغات العالم) Islam in all languages of the world
Wed Jan 05, 2011 10:55 am by hossam Masri
» Islam Türkçe
Wed Jan 05, 2011 10:50 am by hossam Masri
» Islam Nederlands
Wed Jan 05, 2011 10:46 am by hossam Masri
» Islam Italiano
Wed Jan 05, 2011 10:42 am by hossam Masri
» Islam Indonesia
Wed Jan 05, 2011 10:40 am by hossam Masri
» Islam Français
Wed Jan 05, 2011 10:38 am by hossam Masri
» Islam Español
Wed Jan 05, 2011 10:35 am by hossam Masri
» Islam English
Wed Jan 05, 2011 10:33 am by hossam Masri
» Islam Deutsch
Wed Jan 05, 2011 10:30 am by hossam Masri
» Islam Bosanski
Wed Jan 05, 2011 10:27 am by hossam Masri
» Islam Azərbaycanca
Wed Jan 05, 2011 10:25 am by hossam Masri
» حتى لا تشتعل مصر
Wed Jan 05, 2011 9:13 am by hossam Masri
» Islam in Spanish - ISLAM EN ESPAÑOL 1/7
Wed Jan 05, 2011 6:14 am by hossam Masri
» رسالة لكل من تحب على الأنترنت رسالة هامة
Wed Jan 05, 2011 5:52 am by hossam Masri
» A) The Quran on Human Embryonic Development:
Mon Jan 03, 2011 6:59 pm by hossam Masri
» Some Basic Islamic Beliefs
Mon Jan 03, 2011 6:35 pm by hossam Masri
» Welcome to The Quran DVDWelcome to The Quran DVDWelcome to The Quran DVD
Sun Jan 02, 2011 4:44 pm by hossam Masri
» learn an Arabic Language.
Sun Jan 02, 2011 4:33 pm by hossam Masri
» Honey kills Bacteria that resist antibiotics
Sat Jan 01, 2011 9:05 pm by hossam Masri
» انا مصرى ضد الارهاب ودعوه جماعيه
Sat Jan 01, 2011 8:40 pm by hossam Masri
» ھۆججەت ئۇلىنىشى islamhouse
Mon Dec 27, 2010 9:02 am by hossam Masri
» ھۆججەت ئۇلىنىشى islamhouse
Mon Dec 27, 2010 9:02 am by hossam Masri
» روزا ھەققىدە 70 مەسىلە
Mon Dec 27, 2010 8:56 am by hossam Masri
» پەزىلەتلىك شەيخ مۇھەممەد سالىھ ئەلمۇنەججىد
Mon Dec 27, 2010 8:52 am by hossam Masri
» The Right Creed from the Book and the Sunnah
Mon Dec 27, 2010 8:35 am by hossam Masri
» موقع العفاسي Site .alafasy
Mon Dec 27, 2010 4:00 am by hossam Masri
» Relief through Supplication
Sun Dec 26, 2010 6:23 pm by hossam Masri
» )))))Huda TV
Sun Dec 26, 2010 6:05 pm by hossam Masri
» نعمة الإيمان
Sat Dec 25, 2010 4:09 pm by hossam Masri
» سيرة مصعب بن عمير رضي الله عنه
Sat Dec 25, 2010 3:21 pm by hossam Masri
» رساله الي ارهابي
Fri Dec 24, 2010 10:36 pm by hossam Masri
» محمد رسول الله صل الله عليه وسلم
Wed Dec 22, 2010 12:43 am by hossam Masri
» جسم الإنسان فى القرآن
Tue Dec 21, 2010 11:15 am by hossam Masri
» لأعمال التي تدخل صاحبها النار؛؛أسماء المبشرون بالنار .
Tue Dec 21, 2010 8:06 am by hossam Masri
» Insha Allah
Mon Dec 20, 2010 5:53 pm by hossam Masri
» LOVE IN ISLAM
Mon Dec 20, 2010 5:34 pm by hossam Masri
» Islam is the way of life for those who believe in God and want to live a life in worship and obedience to none but God.
Mon Dec 20, 2010 4:42 pm by hossam Masri
» CNN Reports: Powerball is Fireball
Mon Dec 20, 2010 4:25 pm by hossam Masri
» NO ALCOHOL, ABSOLUTELY AND POSITIVELY! لا الكحول، تماما وبشكل إيجابي!
Mon Dec 20, 2010 4:08 pm by hossam Masri
» The Islamic Wills الوصايا الإسلامية
Mon Dec 20, 2010 4:02 pm by hossam Masri
» العلاقة بين الوالدين والطفل في الإسلام Parent-Child Relationship in Islam
Mon Dec 20, 2010 3:58 pm by hossam Masri
» Family - Basis for Society
Mon Dec 20, 2010 3:43 pm by hossam Masri
» الطريق الروحي للإسلام The Spiritual Path of Islam
Mon Dec 20, 2010 3:21 pm by hossam Masri
» Social System of Islam
Mon Dec 20, 2010 3:02 pm by hossam Masri
» The Islamic Concept of Life
Mon Dec 20, 2010 2:50 pm by hossam Masri
» Parent-Child Relationship in Islam
Mon Dec 20, 2010 2:33 pm by hossam Masri
» Translation of the meaning of the Holy Quran in Russian Language - Al-Fatiha and Chapter Amma
Mon Dec 20, 2010 12:26 am by hossam Masri
» هل اقتبس القران من كتب اليهود والنصاري
Sun Dec 19, 2010 6:55 pm by hossam Masri
» دوعاو ئهذكارو ئاداب بۆ منداڵان له سوننهتی صهحیحی پێغهمبهرمان صلى الله عليه وسلم
Sat Dec 18, 2010 5:42 pm by hossam Masri
» دوعاو ئهذكارو ئاداب بۆ منداڵان له سوننهتی صهحیحی پێغهمبهرمان صلى الله عليه وسلم
Sat Dec 18, 2010 5:40 pm by hossam Masri
» حوكمی لهبهركردنی جل وبهرگ كه وێنهی تێدایه
Sat Dec 18, 2010 5:26 pm by hossam Masri
» لێكۆڵینهوهیهكی فقهی سهبارهت بهڕۆژووی مانگی شهعبان
Sat Dec 18, 2010 5:18 pm by hossam Masri